Besplatna Info linija
Majevička 97, 76300 Bijelјina
Majevička 97, 76300 Bijelјina
Novi Zakon o električnoj energiji Republike Srpske, koji je stupio na snagu 01.01.2021. godine, je nastavak liberalizacije tržišta električne energije koji proizilazi iz direktive Trećeg energetskog paketa Evropske unije o zajedničkim pravilima u vezi tržišta električne energije.
Zakon, osim ispunjavanja obaveza iz Ugovora o Energetskoj zajednici, predstavlјa potrebu uređenja odnosa u elektroenergetskom sektoru u skladu sa zahtjevima elektroenergetske politike na evropskom ali i na nacionalnom nivou.
Klјučne novine koje je donio novi Zakon o električnoj energiji u Republici Srpskoj su razdvojene elektroenergetske djelatnosti na tržišne i regulisane.
Sve djelatnosti osim mrežnih, u koje spada distribucija i prenos električne energije, su tržišne aktivnosti a to znači da proizvodnja, snabdijevanje i trgovina električnom energijom imaju komercijalni karakter.
Na tržištu će postojati više snabdjevača i biće zagarantovana mogućnost slobodnog izbora snabdjevača za sve kategorije kupaca električne energije, uklјučujući i domaćinstva. To znači da svaki kupac ima pravo da slobodno izabere svoga snabdjevača na tržištu.
Snabdijevanje električnom energijom vrši se u skladu sa Zakonom o električnoj energiji, Opštim uslovima za isporuku i snabdijevanje električnom energijom, Pravilnikom o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača, Ugovorom o potpunom snabdijevanju kojeg zaklјučuju snabdjevač i kupac, kao i drugim podzakonskim aktima koji uređuju ovu oblast.
Snabdijevanje krajnjih kupaca električnom energijom u Republici Srpskoj može da obavlјa elektroenergetski subjekt koji ima odgovarajuću dozvolu za obavlјanje djelatnosti izdatu od Regulatorne komisije u skladu sa zakonom, kao i snabdjevač koji ima odgovarajuću dozvolu izdatu od drugih regulatornih komisija u BiH.
Odlukom Vlade Republike Srpske broj: 04/1-012-2-233/21. od 04.02.2021. godine i Rješenjem regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske broj: 01-94-9/21/R-173-144 od 23.03.2021. godine, snabdijevanje električne energije za sve kupce od 01.04.2021. godine obavlјa „Elektroprivreda Republike Srpske“, Matično preduzeće a.d. Trebinje – Direkcija za javno snabdijevanje električnom energijom kupaca u Republici Srpskoj .
„Elektroprivreda Republike Srpske“, Matično preduzeće a.d. Trebinje je javni snabdjevač na području Repubike Srpske jer zadovolјava tehničke, organizacione i materijalno finansijske mogućnosti za obavlјanje te djelatnosti.
„Elektroprivreda Republike Srpske“, Matično preduzeće a.d. Trebinje – Direkcija za javno snabdijevanje obezbjeđuje javnu uslugu snabdijevanja električnom energijom standardnog kvaliteta po ekonomski opravdanim, lako i jasno uporedivim i transparentnim cijenama. Ugovor o snabdijevanju između javnog snabdjevača i krajnjeg kupca je ugovor o potpunom snabdijevanju.
Potpuno snabdijevanje je prodaja električne energije kod koje količina električne energije za obračunski period nije određenja ugovorom o prodaji, već se količina električne energije određuje na osnovu ostvarene potrošnje na mjestu primopredaje.
Energetski zaštićen kupac je socijalno ugroženi krajnji kupac iz kategorije domaćinstva, kome je ovaj status priznat na osnovu stanja socijalne potrebe. Vlada Republike Srpske će na prijedlog Ministarstva zdravlјa i socijalne zaštite donijeti Uredbu o uslovima, postupku i kriterijumima za sticanje statusa energetski zaštićenog kupca. Nadležni organ jedinice lokalne samouprave za oblast socijalne zaštite će donijeti akt kojim će se utvrditi status energetski zaštićenog kupca.
Energetski zaštićeni kupac se snabdijeva električnom energijom isklјučivo kod javnog snabdijevača.
Direkcija za javno snabdijevanje električnom energijom kupaca u Republici Srpskoj organizovana je na sledeći način:
Direkciji za Javno snabdijevanje električnom energijom možete se obraditi na više načina i to:
Zakonom o električnoj energiji ( član 71. i 83. „Službeni glasnik RS“, br. 68/20) zagarantovana je mogućnost da svaki kupac ima pravo da slobodno izabere snabdjevača od koga će kupovati električnu energiju. Krajnji kupac i snabdjevač su dužni da zaklјuče Ugovor o snabdijevanju, radi kupoprodaje (član 78. Zakona o električnoj energiji i član 50. Opštih uslova za snabdijevanje i isporuku električne energije).
Ukoliko kupac iz kategorije potrošnje „Domaćinstva“ ili „Mali kupac“, ne izabere drugog snabdjevača ili ostane bez snabdjevača, ima pravo na javno snabdijevanje, o čemu zaklјučuje ugovor sa javnim snabdjevačem (član 73. Zakona o električnoj energiji).
Iz prethodno navedenog, krajnji kupac je obavezan da sa javnim snabdjevačem zaklјuči Ugovor o potpunom snabdijevanju, radi kupoprodaje električne energije.
Javni snabdjevač nema pravo snabdijevati kupce sa kojima nema zaklјučen Ugovor o snabdijevanju.
Ugovor o snabdijevanju može potpisati vlasnik mjernog mjesta ili od njega ovlašćeno lice na šalteru Uslužnog centra Direkcije za javno snabdijevanje. Ugovor se može potpisati u bilo kom Uslužnom centru Direkcije za javno snabdijevanje električnom energijom kupaca u Republici Srpskoj.
Da bi se potpisao Ugovor o snabdijevanju, potrebno je da vlasnik mjernog mjesta ili od njega ovlašćeno lice dođe na šalter Uslužnog centra Direkcije za javno snabdijevanje sa važećim identifikacionim dokumentom.
Preregistracija krajnjeg kupca električne energije na mjernom mjestu zahtijeva potpisivanje novog Ugovora o snabdijevanju u Uslužnom centru Direkcije za javno snabdijevanje.
Da bi se izvršila promjena naziva kupca u kategoriji potrošnje „Domaćinstva“ potrebno je dostaviti slјedeću dokumentaciju:
Da bi se izvršila promjena naziva kupca u kategoriji „Ostala potrošnja“, potrebno je dostaviti slјedeću dokumentaciju:
Zahtjev za dostavu računa putem elektronske pošte podnosi se na šalteru Uslužnog centra ili se dostavlјa Kol-centru (Call centar) putem elektronske pošte na adresu callcentarjs@ers.ba.
Za dostavu računa elektronskom poštom potrebni su slјedeći podaci: ime, prezime, adresa mjernog mjesta, šifra kupca, EIC kod i mejl (mail) adresa. Ukoliko niste vlasnik mjernog mjesta, potrebna je punomoć vlasnika da se računi Vama dostavlјaju.
Direktno plaćanje iz inostranstva, za sada, nije moguće.
Da bi se izvršilo plaćanje, možete:
Ispravno popunjena opšta uplatnica sadrži: ime i prezime, šifru kupca, iznos koji se želi uplatiti, transakcioni račun jedne od ponuđenih banaka navedenih na računu za električnu energiju i kao obavezan podatak „poziv na broj“ naveden na računu za električnu energiju.
Shodno Zakonu o električnoj energiji (član 81.) obaveza snabdjevača je da na računu za električnu energiju posebno iskazuje svaku stavku koja se izmiruje plaćanjem računa. U skladu sa navedenim, na računu se posebno iskazuje koliki dio uplate se odnosi na plaćanje obračunske snage, energije, mrežarine, naknade za obnovlјive izvore, naknade za uslugu snabdijevanja i PDV. Kada se izračuna zbir svih ovih stavki, dobije se ukupan iznos računa.
Obaveza svakog kupca je da redovno i blagovremeno plaća preuzetu električnu energiju snabdjevaču (član 11. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom).
Kupac koji zakasni sa ispunjenjem novčane obaveze plaća osim glavnice i zateznu kamatu na iznos glavnog duga do dana isplate po kamatnoj stopi 0,03% dnevno, a koja je definisana odredbama Zakona o zateznoj kamati („Službeni glasnik RS“, broj 61/18). Iznos obračunate zatezne kamate ne može biti veći od glavnog duga. Kamata se počinje zaračunavati nakon isteka datuma valute navedenog na računu (rok za plaćanje računa).
Najčešće se ispravka računa vrši u slјedećim slučajevima:
Brojila krajnjih kupaca se očitavaju u skladu sa Zakonom o električnoj energiji i Opštim uslovima za isporuku i snabdijevanje električnom energijom, a obavezno:
Za kategoriju potrošnje „Domaćinstva“ očitanje i fakturisanje utrošene električne energije vrši se u skladu sa članom 80. Opštih uslova za isporuku i snabdijevanje električnom energijom. Očitanje mjernih uređaja počinje najranije tri dana prije isteka obračunskog perioda i završava najkasnije tri dana po isteku obračunskog perioda za koji je ugovorom utvrđena obaveza očitanja.
Za ostale kategorije potrošnje, očitanje traje najviše dva dana, počev od poslјednjeg dana u mjesecu, za koji se vrši očitavanje.
Prema sezoni primjene, tarifni stavovi se primjenjuju na slјedeći način:
Prema dnevnom periodu primjene, tarifni stavovi se utvrđuju i primjenjuju na slјedeći način:
Očitanje brojila je isklјučivo u nadležnosti pripadajućeg Operatora distributivnog sistema (ODS). Očitani podaci na mjernom mjestu dostavlјaju se Direkciji za javno snabdijevanje koja vrši obračun i izradu računa za utrošenu električnu energiju. Ako na računu nije iskazana potrošnja električne energije, to znači da ODS nije izvršio očitanje brojila ili za isto nije dostavio podatke Direkciji za javno snabdijevanje. Kupac u pomenutom slučaju ima mogućnost da podnese prigovor na račun Uslužnom centru ili Kol-centru Direkcije za javno snabdijevanje koja je u obavezi da isti proslijedi nadležnom ODS-u i zahtijeva vanredno očitanje, na osnovu koga će se izvršiti korekcija računa.
Obračunska snaga (tarifna jedinica odnosno ”taksa na brojilo”) je jedan od elemenata za obračun utroška električne energije i predstavlјa najveću prosječnu preuzetu snagu u vremenskom intervalu od 15 minuta u toku mjesečnog obračunskog perioda.
Kupcima iz kategorije „Ostala potrošnja“, kao i kupcima iz kategorije „Domaćinstva“ kod kojih se snaga ne mjeri, obračunska snaga je utvrđena u fiksnom iznosu i to:
Porez na dodatu vrijednost (PDV) od 17 % zaračunava se na fakturisanu električnu energiju, kao i na sve ostale robe i usluge, u skladu sa Zakonom o porezu na dodatu vrijednost („Službeni glasnik BiH“, broj 09/05 i 35/05).
Vaše brojilo ili uklopni sat je neispravan i registruje potrošnju po jednoj tarifi. Prigovor možete uputiti Uslužnom centru ili Kol-centru Direkcije za javno snabdijevanje. Isti će odmah biti proslijeđen nadležnom ODS-u na ispravku. Kupac se može obratiti lično, putem besplatne info linije 0800 50 120 i putem elektronske pošte na adresu navedenu na računu za električnu energiju.
Ukoliko krajnji kupac utvrdi da mu je brojilo pogrešno očitano, potrebno je da se obrati u Uslužni centar ili Kol-centar Direkcije za javno snabdijevanje i podnese zahtjev za ispravku računa. Kupac se može obratiti lično, putem besplatne info linije 0800 50 120 i putem elektronske pošte na adresu navedenu na računu za električnu energiju.
Tarifnu grupu možete promijeniti podnošenjem zahtjeva na već definisanom obrascu u uslužnim centrima Direkcije za javno snabdijevanje.
Broj:562-008-81639731-90
Broj:555-100-00518398-72
Broj:551-790-22224231-37
Broj:567-241-10000022-54
Broj:571-080-00001235-10
Broj:154-921-20143171-27